Een Volkswagen Golf met DQ381 automatische transmissie staat in de werkplaats van DTS Lopik en trekt niet lekker op, hort en stoot en staat regelmatig stil met pech langs de weg. Als de elektronische regeleenheden uitgelezen worden, is het direct duidelijk dat de problemen met de DSG versnellingsbak te maken hebben.
De DQ381 is een veel toegepaste transmissie van Volkswagen Groep met auto’s zoals Audi, Skoda en Volkswagen zelf. De transmissie is voornamelijk gebruikt in Volkswagen Groep modellen die gebouwd zijn op het MQB platform en gebruik maken van de bekende TSI- en TDI-motoren. Eerder schreven we al een artikel over foutcodes P173500 en P173600 die bij deze versnellingsbak voorkomen.
Gedetailleerde omschrijving foutcode P0C2B
OBDII-foutcode P0C2B heeft als omschrijving: (Auxillary Transmission Fluid Pump Control Module Feedback Signal of in het Nederlands: Aanvullende overbrenging, Control Module Vloeistofpomp, feedback signaal). De code verwijst naar een probleem met het feedback-signaal van de regelmodule van de extra transmissievloeistof-pomp.
De regelmodule controleert het terugkoppelingssignaal van de pomp, om ervoor te zorgen dat deze correct werkt en de juiste hoeveelheid smering verzorgt. Wanneer de module een onregelmatigheid in het signaal detecteert, wordt foutcode P0C2B geactiveerd om vervolgschade te voorkomen.
De storing kan leiden tot verschillende problemen, zoals slecht schakelen, inhouden, vermogensverlies en zelfs oververhitting van de transmissie door onvoldoende smering en koeling. Het is cruciaal om de oorzaak van het probleem onmiddellijk op te lossen en zo verdere (vaak zeer kostbare) schade aan de transmissie te voorkomen.
Mogelijke oorzaken foutcode P0C2B
Er zijn verschillende factoren die foutcode P0C2B kunnen veroorzaken. Enkele veel voorkomende redenen zijn:
- Defecte transmissievloeistof-pomp: De pomp zelf kan defect zijn, waardoor er onregelmatige signalen naar de computer van de auto gestuurd worden.
- Problemen met bedrading of stekkerverbindingen tussen de pomp en de computer kunnen het feedbacksignaal verstoren.
- Storing in de regeleenheid: De regelmodule die de pomp controleert kan defect zijn, waardoor het feedbacksignaal onjuist wordt afgelezen.
- Laag vloeistofpeil: Onvoldoende transmissievloeistof kan ervoor zorgen dat de pomp harder moet werken, wat resulteert in abnormale feedbacksignalen.
DTS Lopik beschikt over de juiste apparatuur, speciaal gereedschap en de expertise om storingen aan de meest voorkomende auto’s te diagnosticeren en op te lossen. In het geval van de Volkswagen Golf, waarover dit artikel gaat, bleek de oliepomp van de transmissie de oorzaak van het probleem te zijn.
In veel gevallen wordt de complete kostbare mechatronica unit met daarin de Transmission Control Unit (TCU) en oliepomp vervangen. Bij DTS Lopik vervangen we echter alleen wat er daadwerkelijk defect is; in dit geval alleen de oliepomp.
Tevreden met resultaat
Om de pomp te vervangen, worden diverse onderdelen verwijderd om toegang te krijgen tot de versnellingsbak. Als de onderdelen gedemonteerd zijn en we bij de transmissie zijn aangekomen, kan de nieuwe transmissievloeistof-pomp gemonteerd worden.
Na het opnieuw dichtbouwen van de transmissie worden de overige onderdelen weer gemonteerd. Vervolgens worden de regeleenheden gereset, vullen we de transmissievloeistof bij en maken we een uitgebreide proefrit om te controleren of alles naar behoren functioneert.
De proefrit pakt goed uit, de auto functioneert weer zoals het zou moeten. Alleen als we tevreden zijn met de resultaten, geven we de auto met een gerust hart terug aan de eigenaar. De Golf in dit artikel rijdt weer als vanouds en kan er voorlopig weer even tegen.