Bij DTS Lopik krijgen we steeds vaker elektrische auto’s binnen met een vervelend probleem: lagergeluiden in de tractiemotor en de Gear Drive Unit (GDU). In dit artikel behandelen we de Kia Niro EV, Hyundai Ioniq AE EV, en Hyundai Kona OSe EV en leggen we uit wat de oorzaak is, welke onderdelen het betreft, en hoe wij dit probleem definitief oplossen.
Op diverse online fora melden eigenaren van elektrische Kia’s en Hyundai’s dat ze vreemde geluiden horen. Dit probleem komt voor bij zowel jonge als oudere auto’s, ongeacht de kilometerstand. Veel garages van Kia en Hyundai bevestigen dat de lagergeluiden vaak wijzen op een fabricagefout. Hierdoor is revisie van de tractiemotor en/of de GDU nodig.
Revisie Kia en Hyundai EV tractiemotor (elektromotor) en gear drive unit
Bij DTS Lopik hebben we een aantal van deze auto’s onderzocht en ontdekt dat zowel de lagers in de tractiemotor als die in de GDU slijtage vertonen. Deze slijtage veroorzaakt het geluid en kan zelfs verdere schade aanrichten.
Welke onderdelen zijn betrokken?
De problemen komen voor bij de volgende onderdelen:
EV Tractiemotor 36500-0E500
EV Tractiemotor 36500-0E700/-02
Gear Drive Unit 44500-18EA0-/01
Gear Drive Unit 44500-18AA0-/A1
Na het demonteren van de GDU vinden we vaak metaalslijpsel in de olie. Dit is een duidelijke indicatie van slijtage. Wanneer we de lagers inspecteren, blijkt in de meeste gevallen minstens één van de hoofdlagers versleten.
Hoe lossen we het op?
Om herhaling van het probleem te voorkomen, vernieuwen we bij DTS Lopik alle lagers en lagerschalen in de GDU (zes stuks in totaal). In de tractiemotor vervangen we de twee lagers en bijbehorende lagerschalen.
We zorgen ervoor dat:
- Alle versleten onderdelen vervangen worden
- Nieuwe pakkingen en keerringen worden geplaatst
- De systemen weer optimaal functioneren
Op deze manier laten we niets aan het toeval over en zorgen we ervoor dat de auto weer fluisterstil rijdt.
Complete service, met garantie
Of het nu om een complete auto gaat, of om een uitgebouwde tractiemotor of GDU: wij kunnen alle werkzaamheden uitvoeren. Dankzij onze expertise, moderne apparatuur, en kwalitatief hoogwaardige onderdelen zijn de reparaties duurzaam en betrouwbaar.
Wij bieden bovendien 12 maanden garantie en 50.000 kilometer garantie op de reparatie en de gebruikte onderdelen. Zo weet u zeker dat uw auto weer jarenlang probleemloos mee kan.
Heeft u last van lagergeluiden in uw elektrische Kia of Hyundai? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. Wij helpen u graag!
Kia garantie aanpassingen en GDU-dekking In 2021 heeft Kia de garantie veranderd. Voor tweede eigenaren is de GDU (Gear Drive Unit) niet langer gedekt door het EV-systeem met 10 jaar/150.000 km garantie. Het valt nu onder de Powertrain-dekking van 5 jaar/100.000 km. Dit is een slechtere dekking, zeker als u een gebruikte Niro EV van 3 – 4 jaar oud overweegt. EV-systeem vs. Powertrain-dekking Voor de oorspronkelijke eigenaar blijft de Powertrain-dekking 10 jaar/150.000 km. Voor tweede eigenaren geldt dit alleen als je de auto koopt bij de Kia dealer. Anders is het slechts 5 jaar/100.000 km. Het EV-systeem blijft voor alle eigenaren 10 jaar/150.000 km. Verschillen in dekking per bouwjaar In handleidingen van 2019 en 2020 staat dat de GDU deel is van het EV-systeem. Handleidingen vanaf 2021 noemen de GDU als onderdeel van de Powertrain. Dit betekent minder garantie voor tweede eigenaren bij modellen van 2021 of later. |