De driecilinder 1.2 PureTech motor van autofabrikant Stellantis in Peugeot, Opel, DS en Citroën heeft, net als de Ford EcoBoost motoren, een distributieriem die door de olie van het motorblok beweegt. Als er verkeerde olie wordt gebruikt of als er benzine in de olie terecht komt, kan de riem bovenmatig en te snel slijten.
Door de slijtage kunnen er stukjes riem afbreken die in de olie terechtkomen. Hierdoor kan de oliezeef in het carter verstoppen waardoor er uiteindelijk geen oliedruk en er onvoldoende of geen smering meer is. Als er gebrek aan smering is, kan de vacuümpomp beschadigen en de rembekrachtiging verminderen of wegvallen. Naast het veiligheidsaspect kan de snel slijtende riem en de verstoorde smering kostbare motorschade veroorzaken.

Natte distributieriem 1.2 PureTech motor
Om te voorkomen dat de verkeersveiligheid in het geding komt, heeft Stellantis voor bepaalde modellen een terugroepactie uitgestuurd om de distributieriem te laten vervangen. Het probleem doet zich voor bij onder andere de Peugeot Partner, de 208, 308 en 5008 SUV. In de Citroën Berlingo, C3, C4, de DS3 en DS4 en Opel Crossland X en Grandland zit dezelfde motor ingebouwd.
Problemen met de distributie van de 1.2 PureTech motoren komen volgens de ANWB vaker voor. “Het betreft vooral de generatie motoren uit 2016 en 2017. Omdat de riem in de (spat)olie draait, is gebruik van de juiste motorolie (norm PSA B71 2312) cruciaal. Maar ook met de juiste olie kan de distributieriem schade oplopen. Hier is een kwaliteitsverbeteringsactie bij de dealers voor geweest. Het is raadzaam om te controleren of deze actie bij uw auto is uitgevoerd uitgevoerd.”

Wilt u weten of er op uw type auto een terugroepactie geldt? Raadpleeg dan het terugroepregister van de RDW. Valt uw auto niet onder de terugroepactie, maar wilt u wel zeker weten dat uw auto helemaal in orde en veilig is én blijft, maak dan een afspraak voor een controle of onderhoud. Bij deze motoren is regulier onderhoud en op tijd olie verversen essentieel.
DTS Lopik heeft getrainde en gekwalificeerde technici alsmede – door autofabrikanten voorgeschreven speciaal gereedschap – om natte distributieriemen van uw Peugeot, DS, Citroën of Opel met 1.2 PureTech, e-THP en THP motor volgens fabrieksvoorschriften te kunnen en mogen vervangen.