DTS Lopik heeft getrainde en gekwalificeerde technici alsmede – door autofabrikanten voorgeschreven speciaal gereedschap – om natte distributieriemen volgens fabrieksvoorschriften te kunnen en mogen vervangen.
De ‘Wet Belt’ of ‘natte’ distributieriem die in Ford EcoBoost motoren gebruikt wordt, beweegt in de motorolie. De natte riem wordt toegepast omdat hij een aantal voordelen heeft ten opzichte van droge riemen. Zo is de natte riem stiller omdat de motorolie het geluid dempt. Ook zorgt de olie dat de riem en aanverwante draaiende onderdelen minder weerstand hebben, waardoor brandstof bespaart en minder CO2 uitgestoten wordt.
Natte distributieriem verteerd
Omdat de riem inwendig in de motor gemonteerd is, zijn de kosten voor het vervangen ervan hoger dan bij andere ‘droge’ riemen. Ford schrijft voor om de natte riem minimaal eens in de 240.000 kilometer of tien jaar (wat als eerste bereikt wordt) te vervangen. In de werkplaats zien we echter dat de meeste riemen al veel eerder vergevorderde slijtage vertonen. De materialen waar de riemen van gemaakt zijn verteren ruim voordat de voorgeschreven vervangingstermijn verstreken is.
De verteerde materialen openbaren zich in de natte riem als droogtescheurtjes die ook zichtbaar worden als droge distributieriemen slijten en verouderen. Hoewel de riem in de olie beweegt, ontstaan er toch droogtescheurtjes. Ook kan de riem gaan pluizen, met als gevolg dat er sedimenten van de riem in het smeersysteem komen en er verstoppingen in de olietoevoer kanalen ontstaan. Als de bewegende onderdelen onvoldoende gesmeerd worden, veroorzaakt dit kostbare schade.
Speciaal gereedschap
Om de natte distributieriem volgens fabrieksvoorschriften te kunnen vervangen, heeft DTS Lopik in het juiste, door de fabrikant voorgeschreven speciaal gereedschap geïnvesteerd. Indien de natte distributieriem vervuiling in de motor veroorzaakt heeft, kan DTS Lopik dit reinigen.
Het gebruik van de juiste motorolie is hierbij essentieel. Indien verkeerde motorolie gebruikt wordt, bestaat de kans dat de natte distributieriem extreem snel gaat pluizen en slijt. Wij hebben van de meest voorkomende automerken en modellen motorolie op voorraad en weten exact welke olie in welke motor hoort.
Als wij de natte distributieriem vervangen worden tegelijkertijd het oliefilter, de oliepomp aandrijfriem en alle relevante pakkingen vervangen. Vanzelfsprekend wordt de motor na de reparatie gevuld met nieuwe motorolie. Neem contact met ons op voor meer informatie.