Bij DTS Lopik zien we steeds vaker elektrische auto’s van onder andere Volkswagen, Audi, Porsche, Skoda, Cupra, BMW en andere autofabrikanten in de werkplaats die het na een aanrijding niet meer doen. De oorzaak is de pyrotechnische zekering (pyrofuse) die tijdens een ongeval voor de veiligheid de elektrische verbinding tussen het accupakket en de auto onderbreekt.
Het betreft voornamelijk merken en modellen van de Volkswagen Groep, waaronder de Volkswagen ID-, Audi e-tron, elektrische Skoda, Cupra en BMW eDrive en xDrive modellen. Om de auto weer veilig de weg op te krijgen, moet het accupakket gedemonteerd en de zekering vervangen worden. Een arbeidsintensieve en zeer specialistische klus waarvoor gedegen kennis, speciaal gereedschap én certificering nodig is. Wij zetten de auto weer op de weg voor een fractie van de prijs van de merkdealer. We onderbouwen graag hoe dit kan.
Hoogspanningsbatterij isoleren
Een pyrofuse is een pyrotechnische veiligheidszekering in elektrische systemen van elektrische voertuigen (EV’s). Het doel van de zekering is om in geval van een noodsituatie zoals bij een aanrijding, overbelasting of kortsluiting snel en veilig de stroomkring te onderbreken en de hoogspanningsbatterij te isoleren.
Zodra de regeleenheden in een EV een uitzonderlijke situatie zoals een aanrijding of plotselinge extreme stroompiek detecteren, wordt in de zekering een pyrotechnisch element geactiveerd. Dit gebeurt meestal, net zoals in onder andere airbags en gordelspanners, door een klein explosief dat door een elektrische impuls wordt ontstoken.
De explosie veroorzaakt een mechanische actie die de stroomkring direct onderbreekt. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren door het doorsnijden van een kabel of het uitschakelen van een schakelmechanisme. Zelfs een lichte aanrijding, zoals tegen een hoge stoeprand of flinke paal, kan al tot ontsteking van het element leiden.
In elektrische voertuigen worden pyrofuses vaak toegepast om de hoogspanningsbatterij te isoleren, waardoor het risico op elektrische schokken of brand wordt verminderd.
Goedkoper en duurzamer dan merkdealer
Als de pyrofuse geactiveerd wordt, schakelt het volledige elektrische systeem van de auto uit. Hierdoor worden de module met daarin de pyrofuse en gerelateerde elektronische modules en regeleenheden uitgeschakeld.
De pyrofuse van elektrische Volkswagen en BMW modellen is geïntegreerd in een module welke op zijn beurt in het accupakket van de auto gemonteerd is. Om de auto na het uitschakelen van de zekering weer rijdend te krijgen, worden in de werkplaats van de merkdealer de complete module met de pyrofuse en gerelateerde modules vervangen door kostbare nieuwe exemplaren.
Uit onderzoek, en inmiddels veel ervaring rijker, blijkt dat het niet nodig is om alle componenten te vervangen door nieuwe exemplaren. Wij vervangen alleen de pyrofuse en resetten de gerelateerde modules in plaats van deze te vernieuwen. Dit scheelt aanzienlijk veel tijd en geld, waardoor wij een fractie van de prijs die de dealer rekent kunnen factureren. Bovendien hebben we op deze manier minder nieuwe onderdelen en grondstoffen nodig, en denken we aan het milieu.
Diepgaande expertise
Reparatie en onderhoud van elektrische auto’s vraagt om diepgaande expertise en veel uitgebreide kennis dan onderhoud aan een auto met een verbrandingsmotor. Hierom is het cruciaal om deze auto’s te laten onderhouden door een bedrijf met verstand van zaken.
Wij zijn zo’n bedrijf en zijn pioniers in het onderhouden en repareren van hybride en elektrische voertuigen en op de hoogte van de allernieuwste technieken en toekomstige ontwikkelingen. Wij beschikken over de benodigde certificaten om aan elektrische en hybride auto’s te mogen en kunnen werken. Onze technici worden regelmatig bijgeschoold op het gebied van nieuwe systemen en technologieën.
DTS Lopik geeft bovendien garantie op onderhoud en reparaties. Heeft u een elektrische Volkswagen die na een aanrijding geen teken van leven meer geeft? Neem dan contact met ons op om een afspraak te maken.