DTS Lopik: specialist in elektrische en hybride personenauto’s en bestelwagens

Bij autospecialist DTS Lopik zien we steeds meer hybride en elektrische personenauto’s en bestelwagens met elektronica-gerelateerde problemen in de werkplaats verschijnen. De werkzaamheden lopen uiteen van lege 12 Volt accu’s en defecte laadpaal-aansluitingen, tot mankementen aan airco- en koelsystemen, laadmodules en revisie van complete accupakketten. 

Met de komst van elektrisch aangedreven voertuigen doen nieuwe technologieën hun intrede in de autobranche. Hieraan zijn ook nieuwe risico’s verbonden, die bij ondeskundig handelen tot ernstige schade en letsel kunnen leiden. Denk aan gevaarlijke elektrische spanningen die kunnen oplopen tot vele honderden volts. 

Certificering, gereedschap en apparatuur

Concreet betekent dit dat de monteur die aan het voertuig werkt dus precies moet weten wat hij doet en specifiek voor deze werkzaamheden opgeleid en gecertificeerd zijn. Daarnaast moet het autobedrijf investeren in kostbaar nieuw speciaal gereedschap, werkplaats-apparatuur en diverse voorzieningen om veilig mee aan het voertuig te kunnen werken. 

De wettelijke norm NEN 9140 stelt specifieke eisen aan het veilig werken aan elektrische voertuigen door het wegnemen van elektrische gevaren. Daarnaast biedt de norm voorschriften voor veilige opslag van (vermoedelijk) beschadigde e-voertuigen en elektrisch gevaarlijke onderdelen van e-voertuigen.

Omdat de technologische ontwikkelingen elkaar snel opvolgen, moeten technici regelmatig bijgeschoold worden en de gereedschap en equipment voorzieningen up-to-date gehouden worden. DTS Lopik voldoet aan al deze voorwaarden. 

Hybride en elektrische auto’s gaan ook stuk

Hoewel er minder onderdelen zijn die regelmatig preventief onderhoud nodig hebben, moeten elektrische auto’s wel degelijk ook regelmatig voor controle naar de werkplaats. Onderdelen zoals onderstel, remmen en verlichting zijn immers op iedere auto aanwezig. Ook de bandenspanning controle is bij elektrische auto’s nog belangrijker, omdat dit de afstand die een EV kan afleggen in grote mate bepaald.

Net als auto’s met verbrandingsmotoren, gaan elektrische auto’s ook stuk. Zo zien we nu al jonge auto’s binnenkomen met defecte elektrische kachels, isolatie storingen, problemen met de laadkabels en laadstekker aansluitingsproblemen. Ook krijgen we steeds vaker auto’s binnen waarvan het airconditioningsysteem problemen heeft om de EV-accu’s te koelen. Als de accu’s onvoldoende of niet gekoeld worden of als er onvoldoende druk in het gekoelde systeem is, zal een elektrische auto niet van zijn plek komen. Ook kunnen geen of achterstallig onderhoud en andere problemen leiden tot stilstand en kostbare reparaties.

Kennis, informatie en ervaring

Ofschoon autofabrikanten het niet voorschrijven, is het raadzaam om regelmatig de vloeistof van de transmissie te verversen. Omdat de airconditioning in hybride en elektrische auto’s een essentiële rol speelt in het onderhouden van de accu’s, is het noodzakelijk het systeem goed te onderhouden.       

Omdat we bij DTS Lopik al sinds het prille begin aan elektrische en hybride voertuigen werken, beschikken we inmiddels over een schat aan kennis, informatie en ervaring waarmee we complexe storingen en problemen efficiënt aanpakken en oplossen. Vanzelfsprekend kunnen we ook alle merken en type hybride en elektrische personenauto’s en bestelwagens onderhouden en niet-elektriciteit gerelateerde problemen oplossen.

Wilt u meer weten over het onderhouden en / of repareren van uw hybride of elektrische auto? Neem dan contact met ons op. We wensen u een veilige en behouden rit!