Airconditioning in auto’s verhoogd het comfort en daarmee de verkeersveiligheid en het rijplezier. De airconditioning of (automatische) klimaatcontrole zorgt niet alleen voor een aangenaam klimaat in het voorjaar en de zomer. In de herfst en winter voorkomt de airconditioning dat ramen beslaan.
Naast koelen en ontwasemen, houdt de airconditioning samen met het interieurfilter het interieur van de auto vrij van stof en micro-organismen zoals bacteriën, schimmels en pollen en wordt de kans op allergische reacties geminimaliseerd. Interieurfilters zijn als het ware de longen van de auto. Indien het interieurfilter vervangen moet worden, gebruikt DTS Lopik altijd de beste kwaliteit actieve koolstoffilters die er verkrijgbaar zijn. In elektrische auto’s heeft het aircosysteem overigens nog een extra functie, namelijk het koelen van het elektrische (accupakket) systeem.
De airconditioning is een gesloten systeem dat onder druk staat. Het is niet aan te raden daar zelf mee aan de slag te gaan. DTS Lopik kan alle soorten automotive airconditioningsystemen van nieuwe, jonge én oude brandstof auto’s en elektrische voertuigen met koudemiddelen R134a en R1234yf onderhouden, diagnosticeren en repareren. Wij controleren de airconditioning van uw auto op de volgende cruciale punten:
- Verdamper, filterdroger en interieurfilter
- Controle koudemiddel en smeerolie
- Temperatuur van de uitgeblazen lucht
- Druk van het koudemiddel
- Werking airco-compressor
- Staat van de aandrijfriem van de aircocompressor
- De algemene staat van de leidingen en klemmen
- De staat van de condensor en ventilator
Zo werkt de airconditioning van uw auto Het aircosysteem zuigt buitenlucht aan die via luchtkanalen bij de verdamper terecht komt. De door de automotor aangedreven compressor pompt koelmiddel rond in het aircosysteem. De compressor perst vervolgens het gasvormige koudemiddel samen waardoor de druk en temperatuur stijgen. De condensor is een warmtewisselaar en koelt het koudemiddel af waardoor het condenseert en vloeibaar wordt. Dit vloeibare koudemiddel gaat naar de verdamper waar het door verdamping weer verandert in gas. Verdamping onttrekt warmte aan de omgeving waardoor de verdamper snel afkoelt. Hierdoor daalt ook de temperatuur van de langsstromende buitenlucht die vervolgens naar behoefte van temperatuur de auto in wordt geblazen. Het koudemiddel stroomt als gas weer naar de compressor en dan begint het proces opnieuw. |
De zomer staat voor de deur, we gaan steeds vaker met de auto op vakantie naar de zon en de airconditioning zal overuren draaien. Net als andere onderdelen in de auto, moet ook het airconditioningsysteem regelmatig gecontroleerd en onderhouden worden. Indien dit niet gebeurt, veroorzaakt dit onherroepelijk hoge reparatiekosten.
Aircocompressor versleten of defect
De compressor, ook wel aircopomp genoemd, is het hart van het klimaatsysteem. In de pomp zitten bewegende onderdelen zoals kleppen, zuigers en lagers die slijten. Onderhoud en een goede smering van de bewegende onderdelen zijn essentieel voor zo min mogelijk kosten en een zo lang mogelijke levensduur. Daarom is het belangrijk om regelmatig, maar minimaal één keer per jaar te laten controleren of er voldoende koudemiddel in het aircocircuit zit.
Voor een goed werkende airconditioning is het dus noodzakelijk dat er koudemiddel, ook wel koelmiddel of aircogas genoemd, in het systeem aanwezig is. Het koudemiddel moet door het aircosysteem gepompt worden. De pomp wordt gesmeerd door speciale olie die met het koudemiddel gemengd is en is een kostbaar onderdeel van het systeem waarvan de prijzen variëren van enkele honderden tot soms wel duizenden euro’s. Vaak is de pomp ook niet makkelijk bereikbaar als deze vervangen moet worden, waardoor ook het arbeidsloon aardig in de cijfers kan lopen.
Verdamper vuil of verstopt
Heeft u last van droge ogen, een muffe geur in de auto, of moet u in de auto vaker vaker hoesten dan voorheen? Dan is de kans groot dat de verdamper, ook wel warmtewisselaar genoemd, vervuild is. De warme condens die tijdens het koelproces ontstaat is namelijk een prima voedingsbodem voor bacteriën. Door de verdamper, het interieur en ventilatiesysteem te reinigen, worden bacteriën en onaangename geuren verwijderd. Wij hebben hiervoor speciale apparatuur en reinigingsmiddelen in huis.
We kunnen het airconditioningsysteem ook desinfecteren. Indien de verdamper ernstig vervuild of verstopt is, moet deze vervangen worden. We controleren tijdens airco-onderhoud ook het interieurfilter (ook wel pollenfilter genoemd) dat na verloop van tijd verstopt raakt.
PAG-olie en koudemiddel
Omdat de afdichtingen, aansluitingen, klemmen en slangen van een aircosysteem nooit 100 procent dicht zijn, kan er jaarlijks tot wel 10 procent koudemiddel uit het airconditioningsysteem ontsnappen. Als er te weinig koudemiddel in het systeem zit, zal de airconditioning steeds minder goed gaan functioneren en na verloop van tijd zelfs volledig uitvallen. Het is om deze reden belangrijk om het aircosysteem minimaal eens in de twee jaar te controleren.
Bij te weinig koudemiddel in het airconditioningsysteem zal uiteindelijk de kostbare aircopomp niet meer gesmeerd worden en kapot gaan. Het koudemiddel transporteert namelijk de speciale smeerolie (PAG-olie), een tekort aan koudemiddel betekent een direct tekort aan olie. Het is belangrijk regelmatig te controleren of er nog voldoende koudemiddel in het systeem zit.
Essentie filterdroger
De filterdroger absorbeert vocht, slaat olie en koudemiddel op en beschermt het aircosysteem tegen vervuiling door bijvoorbeeld gruis dat door slijtage van onderdelen in de pomp is ontstaan. Aangezien de aircopomp een gevoelig onderdeel is, is het essentieel dat de filterdroger gecontroleerd en indien nodig tijdig vervangen wordt.
In de filterdroger zitten hydraterende korrels die na verloop van tijd hun absorberende vermogen en filterende eigenschappen verliezen. Om deze reden moet de filterdroger minstens een keer in de twee jaar vernieuwd worden. Vervang de filterdroger ook als er andere reparaties aan het aircosysteem uitgevoerd worden om verspreiding van vervuiling te voorkomen. Ook dit kunnen wij voor u doen.
Dit kunt u doen om uw aircosysteem in optimale conditie te houden
- Zet als het erg warm is voor vertrek eerst ramen en deuren open. Zo verdwijnt de grootste warmte en hoeft de airco-compressor minder hard te werken.
- Gebruik de recirculatiestand niet te lang. Na verloop van tijd wordt de lucht in het interieur muf omdat er geen frisse lucht de auto inkomt.
- Schakel de airco zo’n tien minuten voor u op uw bestemming bent uit. Er zit dan minder vocht op of in de omgeving van de verdamper in het aircosysteem waardoor de kans op stank afneemt.
- Zet de airco regelmatig en minimaal één keer per week minimaal 10 minuten aan. Dit voorkomt lekkages door uitdroging van pakkingen en afdichtingen en voorkomt onaangename geurvorming.
- Houd de luchtinlaten vrij van blad en vuil om verstopping te voorkomen.
- Zet de airco niet te koud, anders wordt de overgang tussen binnen en buiten wel erg groot. Een behaaglijke temperatuur ligt tussen de 20 en 23 graden.
Heeft u naar aanleiding van dit artikel nog vragen en/of opmerkingen over uw airconditioning? Neem dan contact met ons op.