
Naam: Willem Sluijs
Geboortedatum: 10 januari 1984
Hoe ben je in het autovak terechtgekomen?
“Eigenlijk per toeval. Toen ik klaar was met de middelbare school, moest ik me ergens inschrijven en met nog maar vier weken voor september had ik geen idee wat ik wilde doen. Op dat moment bedacht ik me: ‘Mijn vader is automonteur, dus ik word ook automonteur.’ Mijn ouders keken me aan alsof ik een grapje maakte, maar ik schreef me in voor de monteursopleiding en zo rolde ik erin. Ik was altijd bezig met sporten en computers, had nog nooit een schroevendraaier aangeraakt en wist niets van auto’s af.”
Op welk moment wist je dat je dit werk specialistisch wilde gaan doen?
“Tijdens mijn monteursopleiding werkte ik tegelijkertijd bij een autobedrijf. Hier werd ik regelmatig geconfronteerd met voertuigen die terugkwamen naar de werkplaats vanwege storingen waarvan de oorzaak moeilijk te achterhalen was. Vaak bleek het noodzakelijk om de regeleenheden te resetten zonder de onderliggende problemen daadwerkelijk op te lossen. Dit prikkelde mijn nieuwsgierigheid en wekte mijn interesse in het diepgaand analyseren en oplossen van voertuigstoringen. Hierdoor ontstond mijn passie voor dit specifieke vakgebied, wat mij ertoe heeft gebracht me verder te specialiseren in de diagnostiek en reparatie van complexe autotechnische problemen.”
Waarom werk je bij DTS Lopik?
“Ik ben betrokken bij dit bedrijf omdat ik het samen met mijn vader heb opgestart. Ik geniet van het werken met een fantastisch team; we hebben echt leuke collega’s. Bovendien waardeer ik de diversiteit in de werkzaamheden enorm.”
Wat vind je het leukste werk om te doen?
“Het leukste werk om te doen vind ik softwarematige handelingen.”
Wat is het opmerkelijkste dat je tijdens je werk hebt meegemaakt?
“We kregen een auto in de werkplaats die na een ongeval was gerepareerd, met als doel een crash reset uit te voeren en eventuele airbag fouten te herstellen. Echter, bij het uitlezen van de computers bleken er geen airbag fouten opgeslagen te zijn. Dit leidde tot verder onderzoek, waarbij bleek dat er geen airbags meer in de auto aanwezig waren.”