Bij de Iveco Daily van een autoverhuurbedrijf gaat tien seconden na het starten het motorstoringslampje knipperen en het motormanagement in noodloop. In de regeleenheid is foutcode P0299 – turbodruk te hoog – opgeslagen. Na twee nieuwe turbo’s is de storing echter nog steeds aanwezig.
Inmiddels dienen zich meer Daily’s met hetzelfde probleem zich aan en wordt de hulp van diagnose-specialist DTS Lopik ingeroepen. Totdat wij met de auto te maken krijgen, staat de Daily 40C 18 300 met Diesel crd 16c39 motorstuursysteem uit bouwjaar 2007 en bijna twee ton op de teller in de werkplaats van het autoverhuurbedrijf. De eerste nieuw geleverde turbo werd al door leverancier Turbo’s Hoet teruggehaald, uitgebreid getest en in orde bevonden.
Variabele turbo (VNT)
De storing blijft echter consequent tien seconden na het starten terugkomen.
Turbo’s Hoet heeft als service al een tweede nieuwe turbo aan het verhuurbedrijf aangeboden, maar ook deze lost het probleem niet op. De basiscontroles in de werkplaats zijn goed uitgevoerd, echter blijkt het probleem complexer, moet er uitgebreider onderzoek gedaan worden en is er meer expertise nodig. De turbo van de Iveco Daily is een zogenoemde Variable Nozzle Turbo (VNT) met beweegbare schoepen die de turbodruk regelen. De schoepen worden via een magneetklep met vacuüm door een turbodruk-regelventiel bedient. In Lopik worden met draaiende motor de turbodruk, het vacuüm en de aansturing van de magneetklep gecontroleerd.
Uit de controle blijkt dat het turbodruk-regelventiel na het starten 80 procent aangestuurd wordt. Tien seconden na het starten zakt het vacuüm gedurende 13 milliseconde in. Het turbodruk-magneetventiel reageert hierop, verstelt de schoepen en de turbodruk stijgt (afbeelding 1).
Te snelle stijging turbodruk
Het motormanagement ziet deze kortstondige stijging van de turbodruk als een té snelle stijging in een té korte tijd.
Uit voorzorg en om schade te voorkomen, gaat het motormanagement in noodloop. Het motorstoringslampje gaat knipperen en foutcode P0299 wordt in het geheugen van de regeleenheid opgeslagen. Met deze informatie onderzoeken wij vervolgens waarom het vacuüm tien seconden na de start veranderd. Een van de redenen hiervoor zou lekkage in het vacuümsysteem kunnen zijn. Hierop demonteren we de EGR-klep waarop inspectie van de binnenzijde leert dat er een gaatje in het membraan zit (afbeelding 2).
Omdat het membraan lek is, vervangen we de EGR-klep. We voeren de metingen nogmaals uit, echter met exact dezelfde uitkomst inclusief het knipperende motorlampje en de foutcode. Hierop continueren we de diagnose naar de lekkage in het vacuümsysteem van de Daily met een rookmachine. De rookmachine doet zijn werk goed en laat zien dat er een ongewenste opening in het systeem aanwezig is.
De boosdoener is een lek vacuumslangetje vanaf het EGR-systeem. Zelfs de kabelmantel die het vacuumslangetje moet beschermen, blijkt te zijn doorgesleten. De kabelbeschermer wordt verwijderd en de vacuümslang wordt gecontroleerd. De oorzaak van de lekkage in het vacuümsysteem wordt direct zichtbaar in de vorm van een gescheurde slang. Het slangetje van een paar euro wordt vernieuwd en de auto is tot op de dag van vandaag storingsvrij. De boodschap in dit artikel is dat het belangrijk is om eerst goed diagnose te stellen voordat je een kostbare reparatie – in dit geval het vervangen van de turbo – uit gaat voeren. Niemand zit te wachten om werk te doen dat eigenlijk niet gedaan hoeft te worden, het autobedrijf niet, de turbo-leverancier niet en de klant al helemaal niet.