Hyundai ix35 met nieuwe distributieketting in noodloop

DTS Lopik krijgt regelmatig auto’s in de werkplaats waarvan elders de distributieketting vervangen is, en er vervolgens foutcodes optreden. We doen dan eerst een scope-meting om de distributietiming te controleren. Negen van de tien keer staat de timing verkeerd, en na dit hersteld te hebben is het probleem opgelost. In het geval van de Hyundai ix35 met 2.0-liter benzinemotor uit 2011 in deze blog, was er echter iets heel anders aan de hand.

De auto in dit artikel had ergens anders een nieuwe distributieketting, solenoids die de nokkenasverstelling aansturen en nokkenasverstellers gekregen. Echter verschijnt na 20 kilometer rijden foutcode P0016 – ‘Krukaspositie – Nokkenaspositiesensor Correlatie (Bank 1 Sensor A). Als de foutcode gewist wordt en er weer 20 kilometer gereden wordt, verschijnt de code opnieuw. 

Distributietiming controleren middels scope-meting 

Net als in de andere gevallen zijn we vervolgens ook bij deze auto gestart met een scope-meting om de distributietiming te controleren. Omdat de timing in orde is hebben we de stand van de krukas en uitlaatnokkenas en de solenoid die verantwoordelijk is voor de nokkenasverstelling gecontroleerd.

Hyundai ix35 met nieuwe distributieketting in noodloop
(Foto: Hyundai media)

Uit de meting blijkt echter wel dat de nokkenas niet versteld op het moment dat de solenoid aangestuurd wordt. Dezelfde meting op de solenoid van de inlaatnokkenas laat hetzelfde beeld zien en ook deze wordt niet aangestuurd. Om uit te sluiten dat de solenoids defect zijn en het probleem veroorzaken, worden deze gedemonteerd en onafhankelijk van de auto getest. Hieruit blijkt dat de solenoids doen wat ze moeten doen en in orde zijn. 

Nu zeker is dat de distributietiming en solenoids in orde zijn, gaan we verder met de diagnose. Omdat de oliedruk zorgt dat de nokkenassen versteld worden, wordt gecontroleerd of deze in orde is. De apparatuur wordt aangesloten en de oliedruk blijkt goed te zijn.

Solenoids nokkenasverstelling

Hoewel de gecontroleerde onderdelen tot nu toe allemaal in orde lijken te zijn, maar de nokkenasverstelling niet doet wat het moet doen, controleren we voor de zekerheid de onderdeelnummers van de nieuwe – door het andere autobedrijf gemonteerde – solenoids. De onderdelen blijken volgens het onderdelen-bestelsysteem de juiste te zijn voor deze auto met dit bouwjaar.

Echter was in het onderdelen-systeem ook zichtbaar dat er een omslagmoment was van het ene type solenoid naar het ander type met een ander onderdeelnummer. Als we controleren of de gemonteerde solenoids overeenkomen met de motorcode van de auto, blijkt ook dit in orde te zijn. 

Foto (Shutterstock) ter illustratie, niet van auto in artikel.

Als we onze bevindingen vervolgens met de klant delen, vertelt deze dat er in het verleden wel een andere motor in de auto gemonteerd is. Omdat de in de huidige motor gemonteerde solenoids de nokkenasverstelling niet aansturen en de fouten terug blijven komen, besluiten we om de solenoids van de andere motor in het bestelsysteem te selecteren en bestellen.

Oliekanalen geblokkeerd

Als we vervolgens de nieuwe solenoids binnenkrijgen en met de exemplaren in de auto vergelijken, wordt het probleem direct zichtbaar. De nieuwe solenoids blijken namelijk vier millimeter korter te zijn dan degenen die in de Hyundai gemonteerd waren. Omdat de solenoids te kort zijn, worden oliekanalen geblokkeerd en worden de nokkenasverstellers niet aangestuurd.

De nieuwe, juiste solenoids worden vervolgens gemonteerd en een controlemeting wordt uitgevoerd. De meting laat duidelijk zien dat de verstelling nu wel werkt. Een uitgebreide proefrit wordt gemaakt en de fouten blijven weg.

Autospecialist DTS Lopik Niet Zomaar een Autobedrijf