We kregen een elektrische Polestar in de werkplaats die tijdens het rijden op de snelweg stil was gevallen. De auto is door een berger opgehaald en bij ons afgeleverd. Het betreft een relatief jonge auto, met weinig kilometers op de teller. We zijn aan de slag gegaan met de diagnose en kwamen tot de volgende ontdekking(en).
In de Polestar vinden we EFAD, wat Electric Front Axle Drive betekent. De elektromotor drijft de voorwielen aan, en werkt in het geval van vierwielaandrijving samen met de achterste elektromotor. Bij een storing in de EFAD, vallen voorwielaangedreven Polestars uit. Als er bij vierwielaangedreven modellen een storing in de voorste elektromotor optreedt, schakelt de auto over naar de achterste elektromotor en kan de weg vervolgd worden.

Grondige en nauwkeurige diagnose
Om de oorzaak van het probleem te vinden, gebruiken we geavanceerde meet- en diagnoseapparatuur. We lezen de computers in de auto uit, controleren software en meten sensoren en bedrading door. We testen stap voor stap, totdat we exact weten waar het probleem zit.
Door deze grondige en nauwkeurige aanpak, hoeven we niet lukraak onderdelen te vervangen, maar weten we exact wat de kern van het probleem is. Dit bespaart tijd, geld én voorkomt dat de storing terugkomt. Dankzij onze expertise vinden we ook vaak oplossingen voor storingen waar veel anderen vastlopen.
Hierom valt de Polestar stil
Dankzij het bovengenoemde proces, hebben we ook de oorzaak van de storing in de Polestar gevonden. Het probleem blijkt veroorzaakt te worden door een temperatuurverschil in de elektromotor. De temperatuur in de elektromotoren wordt continu gemeten door meerdere sensoren. Als de sensoren afwijkende waarden detecteren, schakelt de auto de elektromotor uit om schade aan de kostbare elektromotor en elektronische componenten te voorkomen.
De sensoren die de waarden meten, zijn geïntegreerd in de wikkelingen van de elektromotor. Ze zijn versmolten met de koperen wikkelingen en maken direct deel uit van de motorconstructie. Hierdoor kunnen ze niet afzonderlijk vervangen worden; de hele motor moet worden vervangen als een sensor defect raakt.

Nieuwe elektromotor Polestar
Zodra we hebben vastgesteld wat het probleem werkelijk is, nemen we contact met u op. U kunt zelf besluiten of u de elektromotor door ons laat vervangen. Wij bestellen een 100 procent gegarandeerd goed werkende motor, bouwen de oude motor uit en de nieuwe weer in. Daarna controleren we opnieuw of er geen storingen meer in de auto zijn en maken we een uitgebreide proefrit om er zeker van te zijn dat de auto weer als nieuw rijdt.
Ben je eigenaar van een Polestar en ervaar je problemen met de aandrijving? Neem contact op met DTS Lopik. Wij zorgen ervoor dat jouw auto weer probleemloos rijdt! Bezoek ons in Lopik of neem contact met ons op.