DTS Lopik lost BMW en MINI VANOS variabele nokkenasregeling problemen op

Bij DTS Lopik verschijnen regelmatig BMW’s en MINI’s in de werkplaats waarvan het motorwaarschuwingslampje brandt, de motor slecht ronddraait en inhoudt en soms een ratelend geluid in de motorruimte hoorbaar is. Er kunnen meerdere oorzaken voor deze problemen zijn, echter leert eigen onderzoek en ervaring dat de problemen meestal veroorzaakt worden door de hydraulische VANOS variabele nokkenasregeling.

Problemen met de variabele nokkenasregeling zijn niet ongebruikelijk bij MINI en BMW. Daarbij is een juiste diagnose niet voor iedere auto eenvoudig te stellen. Bijvoorbeeld omdat foutcodes vaak niet specifiek genoeg zijn om de exacte oorzaak van een probleem te vinden. 

Variabele nokkenasregeling BMW en MINI 

Voor de juiste diagnose en reparatie van deze systemen is gespecialiseerde apparatuur, gereedschap en werkplaastequipment vereist. DTS Lopik beschikt over de kennis, ervaring en speciale apparatuur en werkplaatsequipment om deze storingen te kunnen diagnosticeren en repareren.  

Het probleem doet zich voor bij oude en jonge MINI en BMW modellen vanaf 2014 en al vanaf relatief lage kilometerstanden. Als het Malfunction Indicator Light (MIL of motorwaarschuwingslampje) brandt en de storing aanwezig is, mag de auto tijdens de APK niet afgemeld worden. Het probleem moet eerst opgelost worden.

VANOS is de afkorting van het Duitse Variable Nockenwellen Steuerung wat in het Nederlands ‘Variabele Nokkenasregeling’ betekent. Dit bij MINI en BMW Elektro-Hydraulisch systeem wordt toegepast om de prestaties te verbeteren door de timing van de nokkenas aan te passen aan verschillende rijomstandigheden.

MINI en BMW gebruiken dezelfde motoren

Dit betekent dat het systeem kan veranderen hoe lang de kleppen open blijven en wanneer ze openen en sluiten, afhankelijk van bijvoorbeeld de snelheid van de auto, de belasting en andere factoren. Door de timing van de nokkenas aan te passen, kan de motor efficiënter werken en betere prestaties leveren bij verschillende snelheden en belastingen. Het resultaat is een soepelere motor, betere brandstofefficiëntie en een krachtiger rijgedrag.

Het onderdeel dat vaak stuk gaat, is het VANOS nokkenastandwiel

Het onderdeel dat vaak stuk gaat, is het VANOS nokkenastandwiel dat de nokkenas timing bepaalt. De timing werkt door middel van oliedruk die wordt gereguleerd door een solenoïde klep. De oliedruk wordt gebruikt om het nokkenastandwiel te verdraaien ten opzichte van de nokkenas. Door het tandwiel te verdraaien, kan de timing van de nokkenas worden aangepast aan de verschillende rijomstandigheden.

MINI is een dochterbedrijf van BMW en maakt gebruik van dezelfde motoren als haar moederbedrijf. Het betreft 1.5- en 2.0-liter benzinemotoren met motorcodes B36/38 en B46/48 met type 1 VANOS kleppen vanaf 2014 tot ongeveer maart 2016, type 2 VANOS kleppen die geleidelijk vanaf 2015 – 2016 zijn ingevoerd en VANOS type 3 kleppen die geleidelijk vanaf januari in productie zijn toegepast.

Grondige aanpak vereist

Het vervangen van defecte VANOS nokkenastandwielen is een complex proces dat een grondige aanpak vereist. Als de motor uit de auto is verwijderd en de cilinderkop van het onderblok is gedemonteerd, kunnen de defecte onderdelen worden vervangen. Dit biedt een uitgelezen kans om ook andere slijtageonderdelen zoals de distributieketting te vervangen. Bovendien is het vervangen van alle pakkingen en afdichtingen een essentiële stap om lekkages te voorkomen.

Door deze grondige aanpak kunnen eventuele problemen met de variabele nokkenasregeling effectief worden aangepakt en kan de motor weer optimaal presteren. Als u meer wilt weten over MINI en BMW problemen met de variabele nokkenasregeling, of als u een afspraak wilt maken voor diagnose en/of reparatie, staan wij graag tot uw dienst. Neem gerust contact met ons op voor meer informatie of om een afspraak te plannen.

Het onderdeel dat vaak stuk gaat, is het VANOS nokkenastandwiel