Een Mitsubishi Outlander PHEV met 2.0-liter benzinemotor (motorcode 4B11) uit 2016 wordt met een autotransporter naar DTS Lopik gebracht omdat de auto helemaal niets meer doet. Het is voor DTS Lopik de eerste Outlander met dit euvel, dus wordt er gestart met een grondige diagnose naar de oorzaak van het probleem.
Het motor waarschuwingslampje brandt, en als de diagnoseapparatuur aangesloten wordt en de regeleenheden van de auto worden uitgelezen, blijkt diagnostische foutcode POC78 in het geheugen van de computer opgeslagen te zijn. De omschrijving van code luidt: Hybrid BATT. precharge time long (P0C78 Voorlaadtijd hybride batterijsysteem te lang). Dit betekent concreet dat de Hoog Voltage (HV) condensatoren in de tractiebatterij niet goed, onvolledig of helemaal niet voorgeladen worden.
Verschillende mogelijke oorzaken
De reden dat de condensatoren niet voorgeladen worden, kan meerdere oorzaken hebben. Dit varieert van beschadigde of losse kabelbomen en stekkers, doorgebrande zekering(en) en een defecte tractiebatterij tot storingen in regeleenheden, de stroomwisselaar (omvormer), de laadinstallatie en zelfs het airconditioningsysteem dat de koeling van de HV-batterij regelt. Als één onderdeel in het systeem niet (goed) functioneert, heeft dit invloed op alle componenten en systemen die met elkaar verbonden zijn.
Om uit te sluiten dat het probleem door andere of meerdere componenten veroorzaakt wordt, en om te voorkomen dat de auto binnen de kortste keren weer naar de werkplaats terug moet, worden alle verbonden onderdelen en systemen gecontroleerd. Als blijkt dat alle externe onderdelen en systemen in orde zijn, wordt de focus verlegd naar de tractiebatterij met daarin de condensatoren.
Reparatie in eigen beheer
Als de auto bij de Mitsubishi dealer zou staan, wordt het batterijpakket gedemonteerd en opgestuurd naar een bedrijf dat het kan openen en herstellen. DTS Lopik heeft getrainde technici en beschikt over specialistisch gereedschap en doet dit zelf, waardoor tijd en geld wordt bespaard. Het batterijpakket wordt geopend en de diagnose naar de oorzaak van het probleem wordt voortgezet.
Nu het batterijpakket geopend is, worden de twee condensatoren zichtbaar. Door de onderdelen door te meten, wordt geconstateerd dat een van de onderdelen defect is. Na montage van een nieuwe set condensatoren wordt het accupakket weer afgedicht en in de auto terug gemonteerd.
Test en afronding
Het elektronisch systeem wordt opnieuw aangesloten, het contact wordt aangezet, en de auto werkt weer naar behoren. Na een uitgebreide testfase blijkt dat de Outlander weer perfect functioneert, zonder verdere problemen.
Door de zorgvuldige aanpak en het directe herstel heeft DTS Lopik ervoor gezorgd dat de eigenaar weer snel en probleemloos de weg op kan. Deze succesvolle reparatie versterkt de reputatie van DTS Lopik als specialist op het gebied van complexe hybride voertuigen.