Onderhoud automatische transmissie voorkomt kostbare reparaties

Automatische transmissies of versnellingsbakken zijn een storingsgevoelig onderdeel van personenauto’s en bestelwagens. De technologie ervan wordt steeds complexer en fijnmaziger, terwijl de krachten op de transmissies voortdurend groter worden. Het is om deze redenen essentieel dat de transmissie goed onderhouden wordt. 

Om onderhoudskosten laag te houden en zo zoveel mogelijk auto’s te verkopen, zeggen autofabrikanten dat automatische transmissieolie zogenoemde ‘long-life’ olie is die niet ververst hoeft te worden. Om deze reden komt transmissieolie verversen niet in het onderhoudsboekje voor en wordt er in de meeste werkplaatsen niet naar omgekeken. 

Voorkom problemen met automatische transmissie

De meeste problemen met automatische versnellingsbakken worden echter veroorzaakt door vervuiling als gevolg onvoldoende onderhoud. De meeste fabrikanten van automatische transmissies adviseren om de olie uiterlijk iedere 80 duizend kilometer te verversen. 

Vrijwel alle problemen met automatische versnellingsbakken kunnen worden voorkomen door de automatische transmissie preventief te reinigen en de olie te verversen. We zien echter vaak dat er met een probleem te lang wordt doorgereden, waardoor er nog meer schade ontstaat.

Gepast en eerlijk advies

DTS Lopik is specialist en kan de automatische transmissie van uw auto reinigen, ook wel spoelen of flushen genoemd, waardoor de levensduur aanzienlijk verlengd wordt. Mocht u een probleem met uw handgeschakelde of automatische versnellingsbak hebben, dan staat DTS Lopik u met gepast en eerlijk advies te woord. Zo weet u altijd precies waar u aan toe bent en komt u nooit voor onverwachte en kostbare verrassingen te staan.

Het verversen van de transmissieolie kan, afhankelijk van het merk en/of type auto, een enigszins arbeidsintensieve klus zijn. In de onderstaande negen stappen laten we zien wat er allemaal bij het verversen van de transmissieolie komt kijken.

Automatische transmissieolie verversen in 9 stappen

De automatische transmissie van uw auto laten reinigen door DTS Lopik voorkomt kostbare reparaties

1. Voordat we met de auto aan de slag gaan maken we een proefrit om de status van de transmissie te bepalen en controleren we of er geen storingen of foutcodes in de elektronische regeleenheid van de transmissie aanwezig is.

2. Als de auto op de brug staat, moeten de kappen die de motor en transmissie beschermen en eventueel aanwezige verstevigingsframes gedemonteerd worden. Over het algemeen is dit flink wat werk waar aardig wat tijd in gaat zitten.

3. Vervolgens wordt de spoelmachine met speciale aansluitadapters op de transmissie aangesloten. De positie waar de adapters aangesloten moeten worden is vaak moeilijk bereikbaar en de beschikbare ruimte is vaak krap, waardoor het werk bemoeilijkt wordt. De motor wordt even gestart om te controleren of alles goed aangesloten zit en er geen lekkage is.

4. Nu wordt een reinigingsmiddel aan de spoelmachine toegevoegd dat de veilig, effectief en doeltreffend opgehoopt vuil en andere afzettingen in koppelomvormer, stuurventielen en andere componenten van de transmissie verwijderd. Met draaiende motor wordt nu 20 minuten lang iedere versnelling in- en uitgeschakeld waardoor alle kanalen en ventielen bedient en gereinigd worden.

5. Nu de reinigingsolie goed door alle kanalen, leidingen en onderdelen van de transmissie gespoeld is, wordt de oude transmissieolie afgetapt en kan het externe oliefilter aan de buitenzijde van de transmissie vervangen worden door een nieuw exemplaar.

Vervolgens wordt het carterdeksel verwijderd, waardoor ook de achtergebleven oude en vervuilde olie uit de transmissie verdwijnt. Tevens wordt het interne oliefilter (filtercassette) binnenin de transmissie vervangen door een nieuw exemplaar.

7. Het carterdeksel wordt schoongemaakt, de magneten die het metaalslijpsel van de transmissie opvangen en de dekselpakking  worden vernieuwd.

8. In de volgende stap wordt de versie olie de transmissie ingepompt. Duidelijk zichtbaar op de foto is het kleurverschil tussen de vervuilde oude olie in het reservoir (rechts) en de nieuwe olie (links) waarmee de spoelmachine gevuld wordt. Uiteraard bevinden de oude en nieuwe olie zich in van elkaar gescheiden kanalen.

9. Nadat de transmissie met nieuwe olie gevuld is wordt de motor gestart en worden opnieuw alle versnellingen bedient om te zorgen dat de olie de koppelomvormer, stuurventielen en andere onderdelen van de transmissie bereikt. Ook wordt gecontroleerd of er geen lekkage is. De onderdelen onder de auto worden gemonteerd en tot slot wordt er opnieuw een proefrit gemaakt om te controleren of de auto in orde is.

In het kort Als wij de olie van uw automatische transmissie verversen, worden de volgende onderdelen vervangen:

  • Proefrit om functioneren transmissie te beoordelen
  • Uitlezen elektronische regeleenheid
  • Dé- en montage afdek- en beschermkappen
  • Transmissie reinigen met professioneel reinigingsmiddel
  • Transmissieolie aftappen
  • Externe en interne automatische transmissie filter vervangen
  • Transmissie-carter pakking vernieuwen
  • Magneten in transmissie-carter vernieuwen
  • Transmissie-carter bouten vernieuwen
  • Transmissie vullen met nieuwe olie
  • Proefrit en controle op lekkage

Wilt u de olie van de automatische transmissie van uw auto laten verversen? Dan kunt u contact met ons opnemen om een afspraak te maken.

Automatische transmissie olie vervangen DTS Lopik niet zomaar een autobedrijf