Na een ongeluk kan het voorkomen dat een Volvo met een ‘Mild Hybrid’ systeem niet meer wil starten. DTS Lopik heeft een betaalbare oplossing om deze hybride voertuigen weer op de weg te krijgen.
Diverse Volvo-modellen zijn uitgerust met geavanceerde hybride systemen om de brandstofefficiëntie te bevorderen en de impact op het milieu te verminderen. Een voorbeeld hiervan is het “Mild Hybrid” systeem, dat een naadloze combinatie biedt van verbrandingsmotoren en een KERS (Kinetic Energy Recovery System) startmotor.
DTS Lopik reanimeert Volvo mild hybrid batterij
Een specifiek kenmerk van Mild Hybrid is dat dit hybride systeem geen externe oplaadbron nodig heeft, in tegenstelling tot plug-in hybrides of volledig elektrische voertuigen. In plaats daarvan wordt een 48 Volt batterij opgeladen door de kinetische energie die vrijkomt tijdens het remmen. Deze opgewekte energie wordt vervolgens gebruikt om de brandstofmotor te ondersteunen. Dit draagt bij aan een efficiënte stroomvoorziening en vermindert het brandstofverbruik.
Echter, er kan zich een probleem voordoen als er een ongeluk of crash plaatsvindt. Wanneer de impact een bepaalde waarde overschrijdt, schakelt de SRS-module de 48 Volt batterij van het hybridesysteem zichzelf automatisch uit. Dit is een ingebouwde veiligheid om verdere schade aan de elektronica en elektronische systemen te voorkomen. Nadat de 48 Volt batterij is uitgeschakeld, zal de auto niet meer starten.
Als de batterij door een crash wordt uitgeschakeld, wordt in de meeste gevallen de foutcode ‘B16527F – Crash Detected’ weergegeven wanneer de elektronica wordt uitgelezen. In het geval van dit probleem raadt de autofabrikant aan om de 48-volt batterij te vervangen, wat kan leiden tot een aanzienlijke en kostbare reparatie die bij de dealer op kan lopen tot meer dan duizend euro.
Volvo tractiebatterij crash-data wissen
Autospecialist DTS Lopik heeft echter een betaalbare oplossing gevonden om de functionaliteit van de batterij weer in originele staat te herstellen. Dit doen we door de softwarematig opgeslagen ‘crash-data’ te wissen. Hierdoor wordt de batterij opnieuw bruikbaar en kan de auto weer worden gestart. De reset kost slechts een fractie van een nieuwe batterij.
Na het opheffen van de blokkade van de crash-data, zorgen we vanzelfsprekend dat de auto weer volledig voldoet aan de veiligheidsnormen van de autofabrikant. Voordat uw auto weer de weg op gaat, controleren we grondig de werking van alle relevante componenten en elektronische systemen die mogelijk verstoord of beschadigd zijn geraakt als gevolg van de crash.
Grondige eindcontrole veiligheidssystemen
Dit omvat niet alleen de zichtbare externe schade, maar ook de verborgen interne systemen die cruciaal zijn voor de algehele prestaties en veiligheid van uw voertuig. Onze opgeleide technici maken gebruik van geavanceerde diagnoseapparatuur en expertise om er zeker van te zijn dat elk aspect van uw auto naar behoren functioneert.
We besteden bijzondere aandacht aan de veiligheidssystemen, remmen, airbags, verlichting, en alle andere componenten die van vitaal belang zijn voor een veilige rijervaring. Deze grondige controle verzekert u ervan dat u weer met vertrouwen de weg op kunt in de wetenschap dat uw auto in uitstekende en betrouwbare staat verkeert.