De Renault Zoe is in Nederland een populaire en veel verkochte elektrische auto. De Zoe verschijnt echter steeds vaker bij DTS Lopik in de werkplaats omdat de batterij niet kan worden opgeladen. DTS Lopik heeft onderzocht waardoor het probleem veroorzaakt wordt én hoe het, minder kostbaar dan bij de Renault-dealer, opgelost kan worden.
Het laadprobleem doet zich voor met zowel de 220 volt thuislader, als met de 3-fase krachtstroom laadpaal (snellader). De foutomschrijvingen zijn divers; meestal lukt het snelladen niet, soms kan er niet op 220 volt geladen worden en in een aantal gevallen kan de auto op geen enkele manier meer opgeladen worden.
Kostbare Renault Zoe laadmodule
In sommige gevallen verschijnt in het instrumentenpaneel van de Zoe de melding dat er niet geladen kan worden. Dit is echter niet altijd het geval, het probleem kan zich ook voordoen zonder dat er een melding in het instrumentenpaneel verschijnt.
De eigenaar van de Zoe in dit artikel is eerder al met het probleem bij de officiële Renault-dealer geweest. De dealer zegt het probleem op te kunnen lossen door de complete BCB-module (ook wel inverter of laadmodule genoemd) te vervangen. Het vervangen van de inverter is kostbaar, de prijs kan oplopen tot enkele duizenden euro’s.
DTS Lopik heeft onderzoek gedaan en ontdekt wat de oorzaken van het probleem kunnen zijn. In de meeste gevallen gaat het om een onderdeel in de BCB-module. Soms is een extern probleem de oorzaak van het probleem. Als het defecte onderdeel vervangen is en het probleem is opgelost, kan de Renault weer probleemloos opgeladen worden.
Deelreparatie in plaats van complete inverter
DTS Lopik vervangt alleen het defecte onderdeel, waardoor niet een complete kostbare BCB-module vervangen hoeft te worden. Om het onderdeel in de BCB-module te vervangen, moet de module uitgebouwd en opengemaakt worden. Hiervoor moet de auto spanningsloos gemaakt worden. Vervolgens wordt de BCB-module uitgebouwd en opengemaakt.
Het defecte onderdeel wordt vervangen en de module wordt met een nieuwe pakking weer gesloten. Voordat de auto weer de weg opgaat, worden er nog een aantal controles uitgevoerd om er zeker van te zijn dat de auto veilig en volledig in orde is.
DTS Lopik is gespecialiseerd in onderhoud, diagnose en reparatie van en aan elektrische auto’s. DTS Lopik is hiervoor opgeleid en gecertificeerd, en beschikt over de vereiste veiligheidsvoorzieningen en de benodigde speciale apparatuur en gereedschappen.
Heeft u naar aanleiding van dit artikel vragen over laadproblemen met uw Renault Zoe of wilt u een afspraak maken? Neem dan contact met ons op.